четвер, 2 квітня 2020 р.

Розвиваючі ігри для дітей з інклюзивною формою навчання

СЕНСОРНІ ІГРИ 
Сенсорні розвиваючі ігри для дітей з аутизмом допомагають їм:

увійти в контакт з дорослим, почати довіряти;
отримати інформацію про навколишній світ, позитивні емоції, нові сенсорні враження;
позбутися від напруги;
звикнути до виконання конкретної ролі (в сюжетних іграх), отримати розуміння соціальних взаємодій.
Нові чуттєві враження можна дати дитині за допомогою таких ігор, як:

«Змішуємо фарби». 
Фарби різних кольорів змішуються для отримання нових кольорів і відтінків;
«Частування для іграшок»
Іграшки сидять за столом, а перед ними стоїть «частування»: склянки з водою певного кольору (червоний - для імітації вишневого соку, білий - молока, або ж можна використовувати справжні напої). В процесі гри можна використовувати різні сюжети (день народження, кафе), вчитися рахувати «гостей», що сидять за столом, передавати один одному склянки тощо;
 «Замок з піни». 
У миску наливається вода, додається рідке мило або інший засіб, що дає рясну піну. У воду вставляється коктейльна соломинка, і дитина дме в неї, від чого перед ним виростає велика шапка білої піни, з якою можна грати.

ЗВУКОВІ ІГРИ 
Дитина з аутизмом  відгороджується  від зонішнього світу, в зв'язку з чим вона поступово втрачає здатність до сприйняття інформації на слух. Це негативно позначається на навчанні і створює побутові проблеми, а тому необхідно грати з дитиною в сенсорні звукові ігри, наприклад:
 «Що шумить?»
Вибираються предмети, що видають неголосні звуки - дзвіночки з ніжним дзвоном, обгортковий папір, пакет, брязкальце  тощо. Дитина повинна вивчити ці предмети і їх звучання, а потім ви будете відвертатися і «шуміти» ними по черзі, запропонувавши відгадати, який саме предмет використовували;
 «Лікувальна класика». 
В цю гру грають за допомогою невеликих аудіо-фрагментів з класичних музичних творів за мотивами казок («Снігуронька», «Лускунчик», «Черевички», «Спляча красуня» тощо) та карток з відповідними зображеннями. Опишіть вголос картинки під музику, а потім включайте фрагменти і пропонуйте дитині показати картинку, яка підходить до музики.

ПРЕДМЕТНІ ІГРИ
Предметні ігри навчають дітей звертати увагу на різні властивості предметів і контактувати з іншими людьми, щоб грати в парі або групі.

«М'ячик». 
Сядьте на підлогу навпроти малюка і штовхніть до нього м'ячик. Запропонуйте дитині повертати м'яч таким же способом. Коли він навчиться грати в парі, можна буде перейти і до групової гри;
 «Відкрий-закрий».
 Підготуйте кілька невеликих ємностей - коробочок, футлярів, баночок, які закриваються різними способами. Сховайте туди дрібні предмети і попросіть малюка дістати їх. Якщо він не впорається з першого разу - наочно продемонструйте, як потрібно відкривати ємності;
 «Вечеря». 
Дитина повинна «пригощати»  різними «стравами» власного приготування. Для готування можна використовувати пластилін, кінетичний пісок, глину, пінопласт тощо. Показуйте дитині, як «готувати» ковбасу, хліб, тістечко, кашу і заохочуйте його «готувати» самостійно.

ЯКІ ТРУДНОЩІ МОЖУТЬ ВИНИКНУТИ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ ІГОР
Найпоширеніша проблема полягає в тому, що дитина просто не включається в ігровий процес і не проявляє видимого інтересу до нього.

Якщо малюк не звертає уваги на гру і не бажає брати в ній участі - ні в якому разі не наполягайте і не нав'язуйте. Часто буває, що гра дитині подобається, але зовні він залишається пасивним. Продовжуйте виконувати ігрові дії, залишаючись в поле зору дитини. Дайте своєму підопічному можливість детально розглянути гру, щоб надалі включитися в неї.

Також можуть виникнути й інші проблеми - наприклад, коли дитина:
 лякається нових яскравих сенсорних відчуттів. Тому пропонувати нове слід поступово і «малими дозами»;
вимагає повторювати якусь ігрову дію знову і знову. Намагайтеся задовільнити її прохання, щоб вона змогла повністю відчути елемент гри, але при цьому будьте напоготові, щоб корисна гра не перейшла в черговий непотрібний стереотип;
не розуміє сюжету гри. Розробляйте нескладні сюжети, які не займають багато часу. Пам'ятайте, що довільна увага дітей з аутизмом відрізняється стислістю і нестійкістю. Посадіть на іграшкову грядку тільки два помідора, а не безліч різних овочів і т. д.
В процесі розвитку ігрових сюжетів дитина може наполегливо уникати або категорично не сприймати якийсь із варіантів гри. Слід бути готовим до цього і своєчасно змінювати ігрові моделі, пропонуючи нові, більш цікаві дитині варіанти. 
ЯК ЗАЦІКАВИТИ ГРОЮ 
Вкрай важливо, особливо на першому етапі навчання розвиваючим іграм, орієнтуватися на власні бажання дитини.  Крім того, дуже важливо моделювати ігрові ситуації, що вимагають спільної уваги дитини і партнера про грі, а також заохочувати дитину навіть за мінімальні успіхи.

Немає коментарів:

Дописати коментар