Розвиваючі ігри та вправи для
дітей з особливими потребами
Ігри та
вправи на розвиток пам'яті
Гра "Піктограми" (3-6 років)
Мета: розвиток
образної пам'яті.
Слід починати
з коротких речень, дрбре зрозумілих дитині, наприклад: кішка п'є молоко;
книжка лежить на столі; капуста росте на городі; дівчинка сміється. Піктограми
малює дорослий. Потім діти за його малюнками відтворюють речення. З чотирьох
років дитина сама може малювати піктограми.
Гра "Здогадайся, що це?" (4-6 років)
Мета: розвиток
образної пам'яті.
Дитина
закриває очі. Дорослий почергово дає які-не-будь предмети, які дитина спочатку
мовчки всі обмацує, потім називає їх. Якщо вона не змогла визначити якогось із
предметів, нехай опише, який він був на дотик (холодний чи теплий, важкий чи
легкий, твердий чи м'який і т.д.).
Можливий
перелік предметів: тенісний м'яч, шматок хутра, ложка, годинник, дерев'яний
кубик, гумка, прапорець, фломастер.
Гра "Повтори навпаки" (3-6 років)
Мета: розвиток
пам'яті.
Дітям
зачитують слова, а вони повинні повторити, починаючи з останнього слова: сон -
ніс - ліс (ліс - ніс - сон); слон - біль - міль; ніч -
піч - річ; сир - мир -вир; око - лоб - вухо і т.д.
Гра "Запам'ятай рухи" (5-6 років)
Мета: розвиток
моторно-слухової пам'яті.
Ведучий
показує дітям рухи, які складаються з трьох-чотирьох дій. Діти повинні
повторити ці дії спочатку в тому порядку, а якому показував ведучий, а потім у
зворотному.
Пропоновані
рухи:
Присісти -
встати, підняти руки - опустити.
Підняти руки долонями
догори ("збираю дощик") - повернути долоні донизу - опустити руки
вздовж тулуба - підняти руки у різні боки.
відставити
праву ногу вправо - приставити. Відставити ліву ногу вліво - приставити.
Присісти - встати - повернути голову вліво, прямо і т.д.
Ігри та
вправи на розвиток, мислення
Гра "Що підходить?" (4-5 років)
Мета: розвиток
асоціативного мислення, короткочасної пам'яті.
Розкладають
картки з різними зображеннями: квітка, ліжко, стіл, кубики, гребінець. Потім
називають слова: свято, сон, обід, гра, волосся. Дитина-має підібрати картки,
що викликають у неї асоціації з цими словами. Після цього слід показати дитині
обрані картки; а вона має відтворити слова, які потрібно було запам'ятати через
асоціації.
Гра "Хто більше?" (5-6 років)
Мета; розвиток
дедукції, креативного мислення.
Назвати
якнайбільше предметів і явищ, які можуть бути: червоними, залізними, круглими,
скляними, безкінечними.
Гра "Спійманка" (5-7 років)
Мета: розвиток
критичного та логічного мислення.
ü Повторіть назви посуду: тарілка, лопата, каструля, ніж.
ü Скільки ніг у карася?
ü Скільки крил у поросяти?
ü Скільки крил в
індика?
ü Скільки рук в їжака?
ü Скільки яєць знайшов Петрик, якщо біла курочка знесла одне яйце, чорна
одне, а півник цілих два?
ü Скільки олівців у порожній коробці?
Гра "Що плаває, що тоне?" (5-6 років)
Мета: розвиток
логічного мислення, спостережливості.
Підбираємо
предмети з металу, пластмаси й дерева: лінійки, ложки, ґудзики, олівці, цвяхи
та ін. Пропонуємо дитині вгадати, що з них Потонє-, а що ні. Далі перевіряємо,
кидаючи їх у воду по черзі.
Діти роблять
висновок про те, з якого матеріалу зроблені предмети.
Гра "Яким буває?" (5-7 років)
Мета: розвиток
уміння виділяти властивості предметів, творчого мислення, мови.
Потрібно
придумати якнайбільше властивостей: яким буває будинок, дерево, автомобіль, корабель,
метелик, кішка.
Наприклад,
будинок буває великим, маленьким, дерев'яним, новим, старим.
Гра "Пошук спільного" (5-7 років)
Мета: розвиток
мислення.
Дітям
пропонується два слова. Вони повинні знайти спільні ознаки. Наприклад:
тарілка -
сонце (форма);
яблуко -
помідор (форма);
вазон - ялинка
(колір).
Ігри та
вправи на розвиток уяви
Гра "Придумай свій танець" (5-7 років)
Мета: розвиток
уяви, зняття рухового автоматизму.
Зедучий стає в
центр кола. У такт музиці (швидкій чи повільній) він виконує декілька різних
танцювальних рухів, усі інші копіюють його танець. Потім ведучий торкається
до будь-якого учасника, той виходить у центр, придумує свій танець і так далі
по колу.
Можна
ускладнити завдання, пропонуючи дітям придумати танець бджілки, ведмедика,
сонечка, вітру, вечірньої зірки, моря.
Гра "Гномик" (6-7 років)
Мета: розвиток
уяви.
Інструкція:
"Уявіть собі, що на люстрі в кімнаті сидить гномик. Розкажіть, що він
бачить звідти,"
Важливо
допомогти дітям зробити опис кімнати з незвичної для них просторової точки
бачення, Потрібно, щоб діти уявили недоступні місця для їхніх очей (наприклад,
верх шафи).
Гра "Друге життя" (6-7 років)
Мета: розвиток
уяви.
Потрібно
придумати друге життя непотрібним на перший погляд речам: великі коробки;
порожні пластикові пляшки; використані фломастери; змальовані альбоми.
Гра "Чарівні палички" (5-7 років)
Мета: розвиток
уяви.
інструкція:
"Що б ви зробили, якби у вас були такі палички?
ü паличка-виручалочка;
ü паличка-всезменшувалочка;
ü паличка-всезбільшувалочка;
ü паличка - просто чарівна".
Гра "Хочу навчитись" (5-6 років)
Мета: розвиток
уяви, мислення, зв'язного мовлення.
Інструкція:
"Вчитись ніколи ні в кого не пізно. Чого саме ви хотіли б навчитись у
ведмедя, лисиці, білочки, сонечка?"
Гра "Перетворення" (5-7 років)
Мета: розвиток
уяви, самовираження за допомогою метафоричних засобів.
Усі сідають у
коло. Ведучий пропонує закінчити речення.
Якби я був
книжкою, то я був би ...(віршем, малюнком)
Якби я був
явищем природи, я був би...
Якби я був
дорослим, то я був би...
Якби я
був найрозумнішим, я став би...
Світлано Миколаївно, підібрані та опубліковані вами вправи є досить вдалими та цікавими для діток. Дякую за роботу! З повагою, Ольга Важова.
ВідповістиВидалитиДякую!
Видалити